Je punt maken? Draai er eens een punt aan…
Veel mensen, misschien jij ook wel, hebben de neiging om de zin 'aan het einde' omhoog te laten gaan.. Soms is dit heel subtiel en soms is het overduidelijk te horen. Het effect op de ander(en) is dat de kracht van de boodschap daarmee afneemt. Het is door de natuur [...]
3 tips om kort een bondig te (laten) antwoorden op een vraag
Wil je dat jouw vergaderingen, overleggen, teammeetings met wat meer energie worden gehouden en afgesloten? In plaats van de, vast herkenbare, energielekken. Overleggen waarin 1 iemand veel aan het woord is en de anderen afhaken. Omdat ze er niet tussen kunnen komen, of het niet meer kunnen volgen wat de [...]
Bouwen aan een succesvol team is KANSLOOS!
Wat vind jij? Bouwen aan een succesvol team is KANSLOOS als je niet werkt aan onderstaande: Veiligheid creëert vertrouwen, vertrouwen creëert constructieve conflicten, conflicten creëert betrokkenheid, betrokkenheid creëert verantwoordelijkheid, verantwoordelijkheid creëert resultaten (halen van concrete doelen/resultaten). Aldus Patrick Lencioni, met een beetje aanvulling door mij:-) Echter zonder helder doel(en), zal [...]
5 voordelen van het organiseren van een inhoudelijke heidag met je team(s)
Afgelopen donderdag mocht ik voor een fijn team een heidag begeleiden. Het thema van de dag was: hoe geven we als team succesvol invulling aan de nieuwe teamstructuur? Wat hebben we hierin nodig van elkaar, van het MT, van de organisatie? Wat gaan we vanaf nu mee stoppen, mee starten, [...]
9 ondernemerslessen van Kees Hensen van Villa Ruimzicht in Doetinchem
Yeepah! Weer een stel prachtige ondernemerslessen van een ervaren ondernemer. Dit keer de lessen van Kees Hensen. Eigenaar van oa Hotel Villa Ruimzicht in Doetinchem. We waren bij zijn prachtige bedrijf op bezoek tijdens de laatste terugkomdag die er was in het kader van het project www.zomerondernemer.nl. Kees, we hebben [...]
4 Social Media tips voor ondernemers | Dinotra Heymans in gesprek met mij
Wat een topper is Dinotra Heymans van Dinotra Social! Ze gaf afgelopen dinsdag tijdens de terugkomdag van het project Zomerondernemer Achterhoek een mooie workshop. Over het gebruik van social media en hoe je hierdoor je zichtbaarheid kunt vergroten en daardoor uiteraard je kans op succes als (jonge) ondernemer vergroot! 4 [...]
Een betere klantbeleving creëren? Het zijn vaak de kleine dingen die het doen!
Wat kun je doen als bedrijf om je klanten bij binnenkomst direct een positief gevoel te creëren? Heel veel. En vaak zijn het de kleine dingen die het doen. Bij Best Western Plus Hotel Groningen Plaza & Best Western Hotel Groningen Centre weten ze dit blijkbaar ook! Want wat het leuke verassing [...]
2 manieren om iets te doen wat je spannend vindt, maar toch graag wilt doen
Afgelopen weekend was ik met mijn gezin op Vlieland. Wat een geweldig eiland is dit! De eerste dag hebben we ons heerlijk vermaakt op de camping en het strand. Beetje schelpen zoeken, kreeften vangen en ik voor het eerst een dikke krab vastgepakt. Brr...wat vond ik dat eerst eng. Totdat [...]
Een mooi voorbeeld van gastgerichtheid
Dit vind ik een mooi voorbeeld van hoe Stadsvilla Sonsbeek in Arnhem haar gastvrijheid laat zien en snapt dat je soms eerst moet geven om daarna te ontvangen.. Ze hanteren namelijk niet dat rare idee dat je alleen maar mag plassen als je eerst klant bent. Nee, iedereen mag er [...]
Hoe word je een meester in het beïnvloeden en overtuigen?
Hoe komt dat de ene persoon makkelijker te beïnvloeden en overtuigen is (of lijkt te zijn)? Wat kun je doen om je beïnvloedingskracht te vergroten? Wat hebben de rode en groene button hiermee te maken? Ben jij succesvol in het enthousiasmeren van anderen? Of merk je nog wel eens iets te vaak weerstand? Een [...]
Vergroot je overtuigingskracht: Eindig de zin met een punt!
Veel mensen, misschien jij ook wel, hebben de neiging om de zin 'aan het einde' omhoog te laten gaan.. Soms is dit heel subtiel en soms is het overduidelijk te horen. Het effect op de ander(en) is dat de kracht van de boodschap afneemt als je je zin omhoog eindigt. [...]
NOOIT meer VECHTEN of VLUCHTEN
Stel je de volgende situatie eens voor. Je hebt een stevige discussie met je partner, collega, klant of manager. Iets wat ons allemaal wel eens gebeurt. Hij of zij geeft je iets terug, wat jij totaal niet prettig vindt. En ook nog eens op een manier die jij niet prettig [...]











