Home » Communicatie » Hoe word je een meester in het beïnvloeden en overtuigen?

Hoe word je een meester in het beïnvloeden en overtuigen?

04 juli 2018 Communicatie

Hoe komt dat de ene persoon makkelijker te beïnvloeden en overtuigen is (of lijkt te zijn)? Wat kun je doen om je beïnvloedingskracht te vergroten? Wat hebben de rode en groene button hiermee te maken? Ben jij succesvol in het enthousiasmeren van anderen? Of merk je nog wel eens iets te vaak weerstand? Een klant die je product of dienst niet koopt of een medewerker die met de hakken in het zand gaat bij een, door jou, voorgestelde verandering? 

De rode en de groene button 

Wij mensen hebben ze allebei. De rode en de groene button. Ze zitten in ons emotionele brein. Zeg maar het brein waar schijnbaar circa 95% van onze besluiten worden genomen. Dus het besluit van je medewerker om ja te zeggen tegen de door jouw voorgestelde verandering. Of bijvoorbeeld het besluit van je klant om je product of dienst af te nemen.

De rode en groene button maken het verschil tussen een Nee en een JA.

De rode button staat voor ons angstcentrum. Stel je voor dat je met je hand naar een hete kachel gaat…wat doe je dan bijna automatisch? Precies, je trekt je hand onmiddellijk terug. Dit regelt je rode button.

En stel je voor dat je kind de weg oversteekt en er komt een auto aan…wat doe je dan? Precies, je komt, bijna altijd, direct in actie. Bijna altijd….omdat een reactie ook kan zijn dat je als aan de grond genageld staat. Je verstijfd.

Zo werkt het ook in communicatie. Je kunt iets tegen iemand zeggen wat voor die ander voelt als die hete kachel of als dat overstekende kind.

Wat dit met de communicatie tussen jullie beide doet, is dat deze stopt. De ander is simpelweg niet meer voor rede vatbaar. Hij vlucht, vecht of verstijfd.

Maar gelukkig is daar ook de groene button. Zeg maar ons pleziercentrum. Het centrum dat ons blij maakt. Een gelukkig gevoel geeft.

Denk maar eens terug aan een hele mooie vakantie die je hebt gehad. En denk daarbij eens terug aan dat ene moment waarop het leek alsof de wereld even stil stond. Dat moment dat je dat overheerlijke biertje dronk. Of die fijne ontmoeting had. Of dat heerlijke zonnetje waarin je lekker wegdroomde, terwijl je op de achtergrond dat heerlijk vakantiegeluid hoorde van spelende kinderen bij het zwembad.

Als je hier zo over nadenkt, waar voel je dat dan in je lichaam? Voel je dat in je buik? Of misschien wel in heel je lichaam? En voelt dit prettig aan? Krijg je weer een soort van heimwee naar die mooie vakantie? Wat ik zojuist bij je hebt gedaan is het activeren van de groene button. En de kans is groot dat de wereld er nu, voor even, een stukje mooier uitziet. De kans bestaat dat je zojuist even met een glimlach terug hebt gedacht aan die fijne vakantie.

Zo werkt dit ook in de communicatie. Als jij in staat bent om de ander bovenstaande gevoel te bezorgen, dan staat de ander veel vaker open voor wat jij hem te brengen hebt. Dan ervaart de ander een gevoel van vrijheid. Misschien wel een gevoel van verbinding met jou.

Als jij in staat bent om de ander bovenstaande gevoel te bezorgen, dan staat de ander veel vaker open voor wat jij hem te brengen hebt

En dat wil je. Want hoe meer de ander openstaat, hoe groter de kans dat jij je doel bereikt. Dat je medewerker openstaat voor jouw verandering. Of je klant openstaat voor jouw product of dienst.

Vraag is dus, hoe druk je de groene button bij de ander in?

Ik denk dat je dit heel effectief doet door de ander te behandelen, zoals de ANDER behandeld wil worden. En dus niet de ander te behandelen, zoals JIJ behandeld wil worden.

Een wereld van verschil. Succesvolle ‘meekrijgers’ verplaatsen zich in de wereld van de ander, door bijvoorbeeld hun communicatiestijl over te nemen, en zijn in staat om hun eigen beeld van de werkelijkheid even te laten voor wat het is. De groene button wordt vol ingedrukt.

Niet-succesvolle ‘meekrijgers’ communiceren hoofdzakelijk vanuit hun eigen beeld en sluiten daardoor minder vaak aan op de ander. Waardoor de kans groot is dat de rode button vol wordt ingedrukt.

Het mooie is dat iedereen een meester kan worden in het beïnvloeden en overtuigen. Het enige wat je hoeft te doen is je te concentreren op het indrukken van de groene button.

In mijn interactieve lezingen, trainingen en workshops vertel ik je hier graag meer over. En laat ik deelnemers met alle plezier ervaren hoe je de rode en vooral groene button activeert bij mensen met verschillende communicatiestijlen.


Hans Zomer
Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je netwerk via bovenstaande knoppen? Voel je ook vrij om te reageren via onderstaande reactieformulier. Wil je een keer kennismaken en verder praten over o.a. bovenstaande? Bel mij dan op 06-51837131.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *