Home » Communicatie » 4 essentiële ingrediënten voor het bouwen van een vertrouwensrelatie

4 essentiële ingrediënten voor het bouwen van een vertrouwensrelatie

22 november 2018 Communicatie

Of je een manager, adviseur, trainer, verkoper of accountmanager bent..

Het belangrijkste wat je moet realiseren is VERTROUWEN!

Hoe meer vertrouwen je krijgt van de ander(en), hoe meer de ander van je aanneemt of bijvoorbeeld koopt.

Maar hoe bouw je nu het snelst aan vertrouwen?

Door vanaf nu de volgende formule (ontwikkelt door David Maister) in je gedachten te houden:

Vertrouwen = (Geloofwaardigheid * Betrouwbaarheid * Kwetsbaarheid) gedeeld door Egocentriciteit

Hoe hoger de G, B, K en hoe lager de E…hoe meer vertrouwen er ontstaat tussen jou en de ander. Waarbij je focus op de E groot moet zijn.

De E staat voor de mate waarin je je richt op je jezelf (hoog egocentrisch) of de ander (laag egocentrisch).

Ofwel: de E verlaag je door je aandacht te verleggen van jezelf, naar de ander.

Hoe? Door meer te geven, dan te willen ontvangen. Door meer te brengen, dan te willen halen.

Dus wil je bouwen aan je vertrouwensrelatie? Verdiep je dan echt eens in de ander. Stel vragen die de ander inzicht geven. Luister om de ander een podium te geven, niet om iets te zeggen of te verkopen.

Is dit lastig? Voor mij nog vaak wel.

Maar leren begint door bewustwording (en veel oefenen):-)

Ennuh…dank Kees van Meeuwen en Arja van der Valk voor het introduceren van deze formule bij mij!


Hans Zomer
Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je netwerk via bovenstaande knoppen? Voel je ook vrij om te reageren via onderstaande reactieformulier. Wil je een keer kennismaken en verder praten over o.a. bovenstaande? Bel mij dan op 06-51837131.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *