Beste manager..

“Wie is eigenlijk jouw klant?”

Deze vraag stel ik regelmatig bij managementontwikkelsessies (wat een woord…:-))

Het antwoord dat ik vaak krijg is:

– De stakeholders

– Het bestuur, de Raad

– Andere afdelingen, clusters, etc

– De bewoners, bedrijven

– De markt

Ofwel: allemaal ‘externe’ klanten..

Het valt me telkens weer op dat 1 groep steevast NIET, direct, wordt genoemd..

De groep die m.i. het belangrijkst is om de gewenste resultaten te boeken..

(Tromgeroffel…) DE TEAMLEDEN!

Jouw teamleden zijn de belangrijkste klanten zijn voor jou als manager. Het zijn jouw interne klanten.

Als je als manager, jouw idee, voorstel, verandering, doel of gewenst resultaat niet aan hen weet ’te verkopen’….dan gebeurt er weinig tot niets.

Dan zul je de ‘externe klanten’ nooit tevreden of blij kunnen maken.

Je teamleden zijn dus je belangrijkste klanten.

En wat willen klanten?

Aandacht, aandacht, aandacht!

Dus luister naar je teamleden, vul hun verwachting in (of beter nog: overtref hun verwachting), kom je beloftes na, zorg ervoor dat jouw plaatje HEN wat oplevert.

Door jouw wens te verkopen aan je interne klant, zal je externe klant, vaker, krijgen wat hij wil.

Dus wil je ‘buiten’ winnen, dan moet ‘binnen’ beginnen. Bij je teamleden dus.