Home » Communicatie » Waarom zijn filmmakers en auteurs ijzersterk in het beïnvloeden en overtuigen?

Waarom zijn filmmakers en auteurs ijzersterk in het beïnvloeden en overtuigen?

13 november 2017 Communicatie

Waarom kun je je helemaal verliezen in het lezen van een goed boek? Of volledig alles vergeten bij het kijken van een goede film?

En hoe kun jij deze informatie gebruiken als je de ander(en) wilt beïnvloeden en overtuigen?

Voor mij is het antwoord op de eerste twee vragen: schrijvers en filmmakers zijn in staat om je direct te raken in je emotionele brein.

Dit is het brein waar, zoals de naam het al zegt, je emoties hoogtij vieren. Zowel de pijnlijke als de plezierige emoties.

Auteurs en filmmakers gaan hierdoor voorbij aan je kritische brein. Je rationele brein.

De brein waarin je toets of wat er op je af komt wel waar is. Of het wel klopt met wat je weet. Wat je geleerd hebt. Wat je ervaringen zijn. Of het wel aansluit bij jouw wereld(beeld).

En juist dat voorbij gaan aan de rationele brein is key voor het beïnvloeden van de ander(en).

Want hoe meer jij dit doet, hoe minder de ander in eerste instantie afwijzend zal reageren op jouw voorstel, boodschap of idee.

Als je tenminste de goede ‘knop’ weet te raken. Ik noem deze knop de groene button. Deze wordt ook wel de hippocampus genoemd.

Wanneer je de groene button activeert bij de ander(en), dan genereert dit bij de ander(en) zogenaamde gelukstofjes. Waaronder dopamines en endorfines.

En deze stofjes geven de ander(en) een prettig gevoel.

Dit prettige gevoel maakt dat ze meer open staan voor jouw voorstel, boodschap of idee.

Precies dus wat jouw doel is als je hen wilt overtuigen..

De vraag is dus: Hoe kun jij ervoor zorgen dat je de groene knop bij de ander indrukt?

Een effectieve methode hiervoor is het vertellen van verhalen.

Even een klein voorbeeld.

Stel je voor dat jij, net als ome Dagobert uit Duckstad, een keer mag zwemmen in het geld. En dan letterlijk zwemmen in het geld.

Stel je voor dat je dit een keer mag doen? Gewoon duiken en rondjes zwemmen in het geld. Het papiergeld vliegt door de lucht bij elke schoolslag die jij maakt? En bij iedere duik komt er een steeds grotere glimlach op je gezicht. Want dit is wat altijd al wilde. Je financieel onafhankelijk voelen..

Hoe zou dit voor je zijn? Zou je dit willen?

En? Zag je het al voor je? Jij zwemmend in het geld?

Als je een beetje visueel bent ingesteld (wat het gros van ons mensen is), dan zag je dit voor je.

Waarschijnlijk droomde je heel even weg van deze email en waande je je in dat pakhuis vol met geld, right?

En juist dat ‘wegdromen’ wil je bereiken bij het beïnvloeden en overtuigen. Als je tenminste daarna afsluit met de vraag om in actie te komen. Of zoals ik je vroeg: “Hoe zou dit voor je zijn? Zou je dit willen?”

Dus start vanaf nu iedere keer als je de ander(en) wilt overtuigen met een klein verhaaltje. Gewoon om ze even uit hun rationele brein te krijgen.

Doe er je voordeel mee!

Zijn wij al met elkaar verbonden via Linkedin? Zo nee, voel je welkom dit te doen via deze link.

Ps. Ben jij er al klaar voor om de training Beïnvloeden en Overtuigen te volgen? Waarin je veel oefent, veel technieken gaat toepassen en vooral met veel meer zekerheid, kracht en effect je boodschap overbrengt.

Kijk dan hier en meld je aan voor deze training. Succes verzekerd! En ben je toch niet tevreden na afloop, dan krijg je gewoon je geld terug…!

(bron foto: https://en.wikipedia.org/wiki/Disney_Dream)


Hans Zomer

Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je netwerk via bovenstaande knoppen? Voel je ook vrij om te reageren via onderstaande reactieformulier.

Ben je op zoek naar een Spreker/Trainer op het gebied van Beïnvloeden & Overtuigen of Klantgerichtheid? Bel mij dan op 06-51837131.


Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *