Presentatietraining: hoe houd je de aandacht van je publiek vast?

 

Kijk, zo blij word ik van trainen.

Deze foto is van vorige week donderdag.

Maar eigenlijk had deze foto ook genomen kunnen worden, toen ik de dag ervoor voor Countus de presentatietraining Spreken met Impact mocht verzorgen.

Aan adviseurs die voor de Countus-relatiedagen een presentatie gaan geven over een onderwerp dat interessant is voor hun gasten/publiek en waar ze zelf inhoudelijk sterk in zijn. Of als avondvoorzitter de gasten door de avond leiden.

Nu zul je misschien denken: “Boeien, fijn voor je. Maar wat kan ik hiermee?”

Nou met bovenstaande misschien niets, maar met onderstaande wellicht wel:-)

Want mag jij wel eens spreken voor kleine/grote groepen? En ervaar je wel eens stress als je merkt dat je publiek afhaakt? Of sta je stijf van de zenuwen vooraf? Of raak je wel eens de rode draad én/of de verbinding met je publiek kwijt?

Weet dan allereerst dat je niet de enige bent. In al die keren dat ik presentatietrainingen heb gegeven, hoor ik continu bovenstaande.

Het is dus niets raars, maar wel vervelend EN gelukkig op te lossen!

Hoe?

Ik geef je aantal ideeën.

1. Zorg voor een helder frame van je boodschap. En deel dit frame direct aan het begin van je presentatie. Zo weten jij en je publiek van te voren waar het overgaat. Jij hebt door dit frame ook een helder doel. Dus elke keer als je de rode draad dreigt te verliezen, kun je weer terug naar dit doel.

2. Bereid je presentatie voor op basis van ‘processtappen’. Maak bijvoorbeeld een mindmap van je verhaal. ‘Loop’ vervolgens elke onderdeel af tijdens je presentatie. Zo weet jij op ieder moment waar je zit in je verhaal en geeft het je publiek een rustig gevoel. Dus niet meer van de hak op de tak, maar structuren die handel.

3. Stel je vooraf de vraag:”Wat gun ik mijn publiek? Wat is mijn intentie? Waarom is mijn boodschap dienend aan mijn publiek?”. Deze vragen maken dat je je focus richt op je publiek en niet op jezelf. Hierdoor verdwijnen de zenuwen als sneeuw voor de zon. Want je kunt je niet focussen op jezelf én op de groep. Dus hoe meer focus op je publiek, hoe minder je met jezelf bezig bent. Hoe minder zenuwen. Gegarandeerd!

4. Als laatste: merk je dat je publiek afhaakt tijdens je verhaal? Slinger er een vraag in. De snelste manier om de aandacht weer te krijgen. Of een andere: stel de domme gans vraag. Je weet zelf het antwoord op een vraag, maar doet of je even niet meer op het antwoord kunt komen. Je publiek gaat dit voor jou invullen. Et voila: aandacht terug.

Kortom, natuurlijk kan spreken voor groepen angstaanjagend, zenuwslopend en bloedstollend eng zijn……het hoeft echter niet!

En die gedachte gun ik jou en je publiek van harte toe!

Meer weten? Bel of mail me gerust eens. Ik verzorg in-company presentatietrainingen door heel Nederland. En op 16 en 23 maart zijn er twee open-inschrijving trainingen gepland. Je bent van harte welkom  hieraan mee te doen!

Spreekze!