Home » Communicatie » 4 handige sleutels om je sprekersangst te killen en daardoor met meer impact je boodschap over te brengen!

4 handige sleutels om je sprekersangst te killen en daardoor met meer impact je boodschap over te brengen!

11 oktober 2017 Communicatie

1. Vind jij het ook eng om voor een groep je verhaal te vertellen? Breekt het klamme zweet jou uit als je denkt aan de presentatie van volgende week?

2. Slaap je slecht als je weet dat je de volgende dat je verhaal gaat houden? Bij de gedachte dat alle aandacht op jou is gericht?

3. Is je mond zo droog dat fluiten volstrekt onmogelijk is als je er een beschuitje in zou doen☺?

4. Heb je alleen al bij de gedachte dat je straks voor een groep staat 1 neiging: VLUCHTEN!!!?

Wees gerust. Je bent niet de enige. Onderzoek laat zien dat een groot deel van de mensheid in meer of mindere mate angst heeft voor spreken in het openbaar!

Tja, denk je misschien, fijn dat ik niet de enige ben. Maar hoe zorg ik ervoor dat ik NIET meer bij deze groep hoor? Dat ik vrij of in ieder geval vrijer voor een groep sta? Dat ik met meer plezier en met meer impact de boodschap overbreng?

Want spreken in het openbaar hoeft niet eng te zijn. Als je kunt praten, dan kun je ook spreken!

En wees nu ook gerust. Je hoeft echt geen cabaretier te worden of een volleerd spreker. Het gaat er mij om dat je met vertrouwen en met plezier je boodschap overbrengt. Wat voor boodschap dit ook is en voor wie..

Hoe komt het dan toch dat we er last van hebben? En wat is het geheim van het overwinnen van je spreekangst?

Gewoon even nieuwsgierig: herken je er veel of weinig bij jezelf van onderstaande vragen?

–           ik weet niet of ik een interessant genoeg verhaal heb

–           ik krijg de woorden niet goed uit mijn mond

–           ik ga soms van de hak op de tak met mijn verhaal

–           ik ben stik zenuwachtig en daardoor vergeet ik delen van mijn verhaal

–           mijn mond is zo droog als papier

–           ik heb een idioot hoge hartslag

–           ik heb het idee dat ik flauw val

Zijn deze antwoorden herkenbaar voor jou?

En als je het bovenstaande rijtje zo leest, valt jou dan ook op wat mij opvalt?

Wat mij opvalt is dat het allemaal gedachten zijn die over jou als spreker gaan en niet over jouw publiek. En daar zit juist het geheim:

“Als spreker moet je niet zoveel met jezelf bezig zijn.”

Het geheim van het killen van je spreekangst is heel simpel.

– Hoe meer jij de aandacht verlegt van jezelf naar de ander(en), hoe minder spreekangst je zult ervaren. Hoe meer ontspanning je zult ervaren bij jezelf-

Wil je van je spreekangst afkomen, richt je aandacht dan dus volledig op de ander. Oftewel je publiek.

Ik garandeer je dat je dan geen enkele vorm van spreekangst meer hebt! Is het echt zo simpel? Ja het is echt zo simpel!

Sprekerspijn

Denk hier maar eens over na: Heb je wel eens meegemaakt dat je ergens een ‘pijntje’ voelde in je lijf en je vervolgens een erg goed boek las of een goede film keek. Ik wed dat je terwijl je las of keek je veel minder last had van dit ‘pijntje’. Je was totaal in beslag genomen door het prachtige boek of die mooie film.

Zo werkt het ook met spreekangst. Het is een vorm van ‘pijn’ die je gedachten in bedwang houdt en waardoor je verkrampt. Ik noem dit sprekerspijn. Pijn die je direct vergeet als je volledig opgaat in de ander. En sprekerspijn is puur mentaal. Dus een breindingetje. Het is geen echte pijn, maar een mentale pijn. Deze pijn vertaalt zich wel in lichamelijke klachten. Misselijkheid, droge mond, verhoogde hartslag, vlekken in de nek, wiebelig op de benen, vergeetachtigheid, oftewel je verkrampt

Deze verkramping leidt er toe dat je minder creatief bent. Dat er meer paniekgevoelens op kunnen komen. Dat er meer negatieve gedachten over jezelf ontstaan.

Allemaal gevolgen die je spreekangst kan vergroten. En daarom is het zaak om je aandacht te verleggen van jezelf naar de ander. Met heel je verstand, met heel je ziel en vooral met heel je hart.

Hoe meer jij de verbinding ervaart met je publiek, hoe minder spreekangst je zult ervaren bij jezelf. Of eigenlijk helemaal geen spreekangst meer.

Door je aandacht niet op je eigen pijn te richten maar je aandacht te richten op je ander, zul je direct ervaren dat je minder of helemaal geen spreekangst meer hebt.

Maar hoe doe je dit? Hoe kun je ervoor zorgen dat je aandacht bij het publiek ligt? Ik heb hierover een e-book geschreven. Met 4 sleutels om je boodschap met meer impact over te brengen!

Heb je interesse in het e-book? Download deze dan via deze link!

Op jouw zichtbaarheid en vooral op jouw boodschap!


Hans Zomer

Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je netwerk via bovenstaande knoppen? Voel je ook vrij om te reageren via onderstaande reactieformulier.

Ben je op zoek naar een Spreker/Trainer op het gebied van Beïnvloeden & Overtuigen of Klantgerichtheid? Bel mij dan op 06-51837131.


Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *