Dit keer begin ik met een plaatje…

Wat is het eerste dat jij ziet in onderstaande plaatje?

Bron foto: illusionsetc.blogspot.com

En? Wat is het eerste dat je zag?

Zag je een man en een vrouw? Die elkaar ‘omstringelden’?

Of zag je toevallig ook nog wat anders…..?

Misschien DOLFIJNEN??

Heb jij de dolfijnen als eerste gezien, dan behoor je tot een selecte groep mensen die ze direct zien. In trainingen & inspiratiesessies waar ik dit plaatje laat zien, zien de meesten de man en vrouw namelijk wel, maar de dolfijnen niet (direct).

Ik heb dit plaatje ook laten zien aan mijn zoon van 6. En weet je wat hij direct zag? De man en de vrouw. Of in zijn woorden: “ik zie twee mensen achter elkaar zitten”. Wat ze precies doen, dat wist hij niet. En dat houden we nog maar even zo:-). Toen ik hem daarna vroeg wat hij nog meer zag, zag hij nog steeds niets anders. Pas toen ik hem de dolfijnen aanwees, zag hij ze. En daarna nog één en nog één en nog één ..

Leuk zo’n plaatje….maar wat kan ik hiervan leren?

Met dit plaatje hoop ik je bewust te maken van het volgende:

1. De eerste indruk van een plaatje is vaak bepalend voor de blik op het totale plaatje. Als je, net als de meesten, alleen de man en vrouw had gezien en ik had je niet gevraagd of je de dolfijnen zag, dan had je ze waarschijnlijk nooit gezien. Zo werkt het nu eenmaal in ons brein. We kijken, vaak, niet verder dan onze eerste indruk. Omdat het bekend is en omdat ons brein vaak de weg van de minste weerstand kiest. En dus voor het bekende plaatje gaat. Aan jou dus de schone taak om de ander(en) op een andere manier tegen hetzelfde plaatje aan te laten kijken. Ze soms hier iets in te helpen te zien.

2. Je kunt iets niet niet meer zien, als je het eenmaal gezien hebt. Dit geldt dus ook voor jouw boodschap. Je publiek kan er voor kiezen er niets mee toe doen, maar dat ze het niet niet meer zien is onmogelijk. Vertrouw hierop en laat ze vervolgens hun eigen keuze maken of ze meegaan met jouw (verhaal, voorstel, gedachte, etc) of niet.

3. Dat de ene wel meer ziet na jouw toelichting, wil niet zeggen dat iedereen meer ziet. In mijn trainingen komt het voor dat er mensen zijn, die nadat ik vertel dat er ook dolfijnen te zien zijn, deze dolfijnen nog steeds niet zien. Ik wijs ze dan altijd even aan met m’n pointer. Zo werkt het ook met jouw boodschap. Ga er niet blind vanuit dat wanneer mensen in een groep ziet knikken (ter bevestiging dat ze je boodschap begrijpen), dat iedereen deze begrijpt. Stel toetsvragen en neem de tijd voor diegenen die het nog ‘niet zien’. Hoe meer mensen het zien, hoe groter de kans dat je meer mensen meekrijgt..

* Wie jouw ‘publiek’ is, is natuurlijk afhankelijk van je rol. Als manager is je publiek je team of mede-managementleden, als verkoper is je publiek je klant en als spreker of trainer is je publiek de deelnemers in de zaal of groep.

Wat je ‘publiek’ ook is……je krijgt de ander(en) makkelijker mee in dat wat jij wilt bereiken, als je allebei hetzelfde ziet in hetzelfde plaatje…of hoort..

Tenzij je wilt bereiken wat gebeurt in onderstaand filmpje:-)

Ennuh….hoeveel dolfijnen heb jij inmiddels ontdekt in het plaatje:-)?

Over mij: Ik ben zelfstandig trainer, spreker en coach. Op het gebied van teamontwikkeling, sales, beïnvloeden & overtuigen en klantgerichtheid. In de kern help ik managers en ondernemers bij het bouwen van succesvolle, klantgerichte teams en organisaties. Mijn motto is: “Als je buiten wilt winnen, moet je binnen beginnen”.