Een wervend profiel schrijven lijkt zo makkelijk…..even het functieboek erbij…knippen en plakken en voila het ‘wervende’ profiel is klaar…tenminste…of toch niet?

In de afgelopen 16 jaar heb ik mij, naast de rol van trainer, veelvuldig bezig gehouden met het werven van nieuwe mensen. En vaak viel het mij op dat gemiddeld genomen functieprofielen zijn geschreven vanuit een soort van procesbeschrijving uit het functieboek. Met als gevolg dat er aan de ene kant mensen op reageren die niet aansluiten bij de vraag en aan de andere kant juist mensen niet reageren die zouden kunnen passen, omdat ze zich niet aangesproken voelen. Je zult begrijpen dat beide vaak niet tot het gewenste resultaat leidt.

En dat kan anders! Dat moet zelfs anders! Want ik vind het erg jammer, als er veel tijd in een werving wordt gestopt door de organisatie, terwijl de basis (het functieprofiel) niet of onvoldoende wervend is. Het kost onnodig veel geld, tijd en inspanning. En levert vaak ook nog eens de nodige frustratie op, of een leger van interimmers die tussentijd de gaten vullen…

Wanneer is, volgens mij, een functieprofiel aantrekkelijk/wervend geschreven:

1. Als er in een actieve vorm geschreven wordt. Dus: “Jij werkt aan..” in plaats van “de medewerker verricht de volgende werkzaamheden..”

2. Als er in de kandidaat rechtstreeks wordt aangesproken. Dus: “Jij..” in plaats van “onze nieuwe collega..”

3. Als er concrete projecten/werkzaamheden worden benoemd. Noem man en paard. Dus bijv.: “je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een woonwijk met 450 woningen..” in plaats van ” je houdt je bezig met werkzaamheden op het gebied van de ruimtelijke ontwikkeling..”

4. Als er gerichte persoonskenmerken naar voren komen. Dus: “door jouw open manier van communicatie weet je je collega’s te boeien en mee te krijgen..” in plaats van “je bent een communicatief vaardige persoon..”

5. Als er energiek geschreven is over de organisatie. Dus: “je komt te werken in een organisatie die sterk gericht is op het creëren van een zo prettig mogelijke werkplek voor jou als mens..” in plaats van “je komt te werken in een fijne werkomgeving..”

6. Als de opmaak overzichtelijk en aantrekkelijk is. Dus: heldere koppen, starten met de werkzaamheden in plaats van een omschrijving van de organisatie (die komt onderaan te staan..), niet teveel verschil in grootte van de tekst ten opzichte van de koppen.

7. Als de tekst gericht is op de kandidaat en niet vanuit de organisatie is geschreven. Dus: “meer jij dit, jij dat..” in plaats van “wij dit, wij dat..”

8. Als de titel de lading dekt en te vinden is in Google. Dus bijv: “Ervaren Adviseur Handhaving Milieu..” in plaats van “Senior Milieuspecialist A..”. Wat ik redelijk vaak zie is dat de titel van het functieboek wordt overgenomen. Dat is prima bij het opstellen van de arbeidsovereenkomst, echter niet altijd wervend voor de “kandidatenmarkt”…tegelijk is Google DE zoekmachine waarin, nog steeds, het meest wordt gezocht naar een nieuwe baan….uw kans om hierin op te vallen door gebruik te maken van de juiste functietitel!

Het mooie is, dat hoe concreter een functieprofiel is geschreven, hoe minder mensen reageren! Maar wel de juiste! En dat levert tijd, geld en vreugde op.

Ik  wens je veel succes bij het werven van de juiste persoon op de juiste plek!