“Hoe kan ik met meer impact mijn boodschap en verhaal overbrengen?”

Deze vraag kreeg ik onlangs van een klant van mij.

Ik moest er even over nadenken, omdat er best veel manieren zijn om dit te bereiken.

Eentje wil ik met je delen.

Even een kort inleiding.

Je kunt je boodschap natuurlijk uit de losse pols overbrengen. Wat waarschijnlijk het meest natuurlijk voelt. Alleen is dat niet altijd impact verhogend. Als je je boodschap met impact wil overbrengen en daardoor effectiever bent in het beïnvloeden van de ander(en), dan is het handig dit te doen via een vaste structuur.

Deze structuur kietelt het brein van de ander op een fijne manier èn geeft jou het houvast dat je niets vergeet en daardoor beter in staat bent om dàt te vertellen wat je te vertellen hebt.

De opbouw van deze structuur is als volgt:
Stap 1: Je start met het zetten van het frame: over welk onderwerp gaat je boodschap?

Stap 2: Je beschrijft de huidige ongewenste situatie. Dus wat gaat er nu niet goed en wat is het negatieve effect hiervan?

Stap 3: Je beschrijf de gewenste situatie, met hierbij het positieve effect.

Stap 4: Je vertelt hoe jij de brug slaat tussen stap 2 en 3. Ofwel: hier kom je met je ‘aanbod’ in de vorm van een oplossing, methode, aanpak, product/dienst, etc

Stap 5: Je benoemt het resultaat van deze oplossing. Dus wat levert jouw ‘aanbod’ de ander(en) op?

Stap 6: Je sluit af met een Call to Action. Wat wil je dat de ander doet? Wil je een reactie, hun mening, hun…?

En als je deze stappen met ook nog een beetje enthousiasme, passie en daardoor met meer zelfvertrouwen overbrengt….

Dan…

Zul je gegarandeerd met meer impact je boodschap of verhaal overbrengen!

Eens?