In deze tijden is het fijn als je per opdracht of product een hogere prijs mag vragen, toch? Er wordt minder gekocht en er zijn meer aanbieders. En toch krijgen veel mensen het nog steeds voor elkaar om goede prijzen te vragen voor hun dienstverlening.

Wat doen zij en wat kun jij van hen leren om ook hogere prijzen te mogen vragen.  In dit artikel lees je 7 tips hoe deze mensen dit voor elkaar krijgen en hoe jij dit ook kan!

Tip 1: Richt je op een specifiek onderwerp
Het beperken van jouw aandachtsgebied tot 1 onderwerp is een heel krachtige manier om jezelf te onderscheiden (wat prijsverhogend werkt). Maar hoe kies je nu jouw onderwerp? Misschien heb je er al eentje en anders kunnen de volgende vragen jouw wellicht helpen om deze te vinden:
– Waar praat jij de hele dag het liefst over
– Waar lees je veel over
– Waar kijk je op tv veel naar
– Waar luister je op de radio naar
– Waar heb je zelf ervaring in opgedaan
– Waar erger je je aan, wat frustreert je, wat verwondert je, wat maakt je blij

Tip 2: Ontwikkel een expertstatus
De mensen die gezien worden als expert, mogen de hoogste prijs vragen voor hun dienst of product. Denk maar eens aan een spreker als Ben Tiggelaar. Hij wordt gezien als de expert op het gebied van persoonlijk leiderschap en kan hoge prijzen vragen. Maar hoe ontwikkel je deze status. Enkele manieren zijn:
– constant en continue waardevolle content bieden aan jouw doelgroep
– een boek schrijven
– je online zichtbaarheid vergroten door regelmatig van je te laten horen via Twitter, Facebook, LinkedIn en Youtube
– en offline door regelmatig te spreken over jouw onderwerp.

Tip 3: Verover een positie in jouw markt
In de wereld van de kennisexperts (de sprekers, trainers, coaches, adviseurs) zijn er drie type mensen.
De eerste is de boodschapper. Deze persoon verzamelt zijn informatie (door bijvoorbeeld het internet af te speuren, boeken over het onderwerp te lezen en seminars te bezoeken) over wat experts zeggen over het desbetreffende onderwerp, verwoordt dit op zijn eigen manier en biedt deze waardevolle content aan bij zijn doelgroep.
– De tweede persoon is de ervaringsdeskundige: Deze persoon heeft een bewezen trackrecord binnen het onderwerp en kan putten uit een bron van eigen ervaring en kennis. Een voorbeeld hiervan zijn ervaren topmanagers die vervolgens hun kennis en ervaring als spreker aanbieden.
– De derde persoon is een combinatie van beide en noem ik het rolmodel. Deze persoon heeft van beide werelden veel kennis en ervaring (dus door de experts te volgen en eigen opgedane ervaring en kennis), zodat de geloofwaardigheid het meest groot is EN ze dus de hoogste prijzen kunnen vragen.

Als jij nog onvoldoende kunt putten uit eigen ervaring en kennis, zorg er dan dus voor dat je zoveel mogelijk informatie van experts en rolmodellen verzamelt en deze verwoordt op je eigen manier. Je wordt dan na verloop van tijd 1 van hen.

Tip 4: Voeg bonuswaarde toe bij je aanbod
Dit principe is al erg oud. Stel je voor dat je trainer bent. Je kiest een hoofdonderwerp waarin jij bijvoorbeeld een online training aanbiedt. Vervolgens zorg je ervoor dat er bij het hoofdonderwerp allerlei waardevolle informatie wordt gevoegd, welke mensen kunnen lezen en downloaden. Voorbeelden hiervan zijn een mp3-opname van de online-sessie, hand-outs met tips en tricks, werkboek om het geleerde toe te passen. Helemaal waardevol wordt het als je bijvoorbeeld een eerder opgenomen online-workshop gratis toevoegt als bonus.

Tip 5: Ontwikkel jouw Strategie van Dienstbaarheid
Ik denk zelf dat dit een van de krachtigste manieren is om je prijs te verhogen. Met de Strategie van Dienstbaarheid bedoel ik dat je je klant niet meer ziet als klant, maar als cliënt. Een klant is iemand die iets van jou koopt, een cliënt is iemand die onder jouw bescherming staat. Dit maakt een wereld van verschil. Het is een heel andere mindset die jij moet creëren en die jou direct maakt tot een zeer betrouwbare adviseur. Deze status als betrouwbaar adviseur is direct prijsverhogend.

Tip 6: Zorg voor doorverwijzing van klanten, vrienden, bekenden, etc
Niets verkoopt makkelijker dan dat jij wordt aanbevolen door een ander. Doordat jij wordt aanbevolen, zul je direct als meer betrouwbaar worden gezien. Deze betrouwbaarheid is direct van invloed op jouw prijs/waarde. Vraag dus ALTIJD of jouw omgeving, je klanten, je vrienden, etc jou willen aanbevelen bij hun netwerk.

Tip 7: Bied een klant niet het middel, maar de oplossing
Het, wellicht, welbekende voorbeeld: een man die een boor zoekt is, is niet op zoek naar een boor, maar naar gaten in zijn muur. Richt je bij het aanbieden van jouw dienst altijd op de oplossing en niet het middel. Een eenvoudige vraag die jij kunt stellen aan je klant is: “Als jij jouw probleem opgelost hebt, wat maakt dit dan voor jou mogelijk?”. Het antwoord hierop is de dienst die jij moet aanbieden. Hoe beter jij in staat bent om het daadwerkelijke verlangen (de gaten) voor jouw klant in te vullen, hoe hoger de prijs is die je kunt vragen voor jouw dienstverlening.

HEB JIJ ZELF AANVULLENDE TIPS OM EEN HOGERE PRIJS TE KUNNEN VRAGEN, DEEL ZE DAN SVP EN INSPIREER EEN ANDER MET JOUW KENNIS (EN WORD EEN EXPERT..)

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Ben jij ZZP-er en vind je acquisitie lastig? Ik help je graag bij het zichtbaar(der) maken van jou binnen jouw doelgroep, zodat jij MEER OMZET gaat krijgen. Neem bij interesse contact met mij op via 06-51837131 of stuur mij een bericht via het contactformulier.

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Ps. 1: ik schrijf ter inspiratie. Meld je aan voor mijn Ezine en ontvang 2-wekelijks een dosis inspiratie in je mailbox. Je gegevens worden uiteraard NIET aan derden gegeven of verkocht! Wil je ze niet meer ontvangen, dan kun je je hier altijd weer voor afmelden

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Vind jij dit artikel interessant genoeg om het met jouw netwerk te delen? Doe het dan vooral en laat zien dat jij jouw opgedane kennis graag deelt. Je kunt dit bericht delen via onderstaande social media buttons of het liken.