Begrijp me niet verkeerd…ik ben groot fan van de mooiste dierentuin van Nederland, maar dit mailtje vind ik persoonlijk een enorme afknapper…

Mijn abonnement loopt bijna af, dus krijg ik ter reminder (wat ik overigens prettig vind) onderstaande bericht:

“Zorg dat uw abonnement niet verloopt
Wij zouden het erg jammer vinden als we u als abonnementhouder verliezen. Bovendien mist u dan allerlei voordelen! Naast dat u niet meer elke dag van het jaar onze dierentuin kunt bezoeken, heeft u niet meer gratis toegang tot al onze evenementen en krijgt u geen korting meer op de toegang tot andere parken.

Hoe langer u abonnementhouder bent hoe goedkoper uw abonnement wordt. Door niet voor afloop van uw abonnement te verlengen, verliest u deze korting. Wacht dus niet langer en verleng uw abonnement.”

Valt jou ook op wat mij opvalt? Er wordt vooral ingespeeld op de angst om tekort te komen als klant. De zogeheten verliezersaversie die wij als mens hebben. Turf eens het aantal niet’s, geen’s, mist’s, jammer, verliezen. Het zijn er in totaal 10!!

Da’s toch helemaal niet nodig als je zo’n mooi park bent met zo’n goede naam…!

Voor mij persoonlijk een afknapper.

Het had ook als volgt gekund:

“Blijf genieten van uw abonnement en alle voordelen!

Als abonnementhouder profiteert u van unieke voordelen, zoals:
– Onbeperkt toegang tot onze dierentuin, elke dag van het jaar.
– Gratis toegang tot onze evenementen.
– Korting op toegang tot andere parken.

Bovendien wordt uw abonnement steeds voordeliger hoe langer u lid bent. Door nu te verlengen, behoudt u uw loyaliteitskorting en geniet u zorgeloos van alle voordelen. Verleng vandaag nog en blijf genieten van een jaar vol avontuur!”

De boodschap is hetzelfde (verleng je abonnement met korting), de taal compleet van negatief naar positief.

Ik ga hier harder op aan.

En jij? Ben jij gevoeliger voor negatief taalgebruik of positief taalgebruik om in actie te komen?

hashtaghaloversushorn hashtagpositievebeinvloeding